Ułatwienia dostępu

Projekt „Wiedza Kwalifikacje Sukces na terenie Aglomeracji Tarnowskiej”

 to kontynuacja zadań utworzonego w roku 2017 Centrum Kompetencji Zawodowych i otworzenie się na nowe kierunki kształcenia Szkół Gminy Miasta Tarnowa. Przyczynia się do rozwijania oferty zawodowej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz dalszy rozwój istniejącego CKZ. Koncentruje się na działaniach wspierających i rozwijających kształcenie zawodowe w branżach kluczowych dla
regionu i małopolskiego rynku pracy. Wspiera równy dostęp do dobrej jakości kształcenia i szkolenia, poprzez   podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz
realizację zadań zapewniających szeroki dostęp do możliwości podnoszenia kwalifikacji, kompetencji jak również działań na rzecz utrzymywania i rozbudowy współpracy pomiędzy podmiotami mającymi wpływ na edukację zawodową w
regionie.

Projekt skierowany jest do:

•3650 – uczniów/ uczennic szkół o kształceniu zawodowym oraz uczniów Liceów
Ogólnokształcących Gminy Miasta Tarnowa;
•120 – nauczycieli i kadry zarządzającej szkół o kształceniu zawodowym Gminy Miasta
Tarnowa;
• 60 – rodziców /opiekunów prawnych uczniów szkół o kształceniu zawodowym Gminy
Miasta Tarnowa.

Główne zadania i działania projektu

•realizacja kursów prowadzących do uzyskania przez uczniów uprawnień i kwalifikacji
zawodowych, w tym także w zakresie gospodarki zielonej;
•realizacja kursów prowadzących do uzyskania przez uczniów kompetencji
zawodowych i językowych;
•współpraca szkół i placówek ze środowiskiem pracodawców w szczególności
kształcenie praktyczne w miejscu pracy tj. staże uczniowskie/inne staże, wizyty
studyjne u lokalnych pracodawców;
•doposażenie warsztatów CKZ;
•rozwój kompetencji ekologicznych i umiejętności niezbędnych do pracy w sektorze
zielonej gospodarki;
•rozwój doradztwa edukacyjno – zawodowego na etapie edukacyjnym z
uwzględnieniem perspektywy płci, w tym zwalczanie stereotypów związanych z płcią
w wyborze kształcenia i ścieżki zawodowej;
•działania ukierunkowane na profilaktykę dobrostanu psychicznego i emocjonalnego
uczniów;
•wsparcie dla rodziców i opiekunów w zakresie pełnienia funkcji rodzicielskich i
wspierania rozwoju;
•wsparcie dla nauczycieli oraz kadry zarządzającej.

Główne rezultaty w projekcie

•podniesienie kwalifikacji oraz kompetencji przez uczniów, a także w zakresie
gospodarki zielonej;
•podniesienie kompetencji lub nabycie kwalifikacji przez nauczycieli szkół
prowadzących kształcenie zawodowe;
•budowanie trwałych relacji pomiędzy szkołami zawodowymi, a przedsiębiorstwami
poprzez organizację staży zawodowych umożliwiających uczniom nabycie
niezbędnego doświadczenia zawodowego;
•zdobycie umiejętności świadomego planowania kariery zawodowej;
•doposażenia pracowni CKZ w nowoczesny sprzęt zgodnie z dynamicznie
zmieniającymi się nowymi technologiami rynkowymi.
Uczestnicy, którzy skorzystają ze wsparcia projektowego CKZ, zapewnią sobie lepsze
przygotowanie do wejścia na rynek pracy, poprawią swoją szansę na zatrudnienie
oraz podniosą swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe.
Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju społeczno- gospodarczego na terenie
Aglomeracji Tarnowskiej oraz do zmniejszenia liczby zawodów deficytowych z godnie
z założeniami przyjętymi w Strategii ZIT Stowarzyszenia Aglomeracji Tarnowskiej, która
została pozytywnie zaopiniowana nr 2311/24

Cel projektu

Projekt to rozwinięcie działań Centrum Kompetencji Zawodowych utworzonego w 2017 roku, ukierunkowane na poszerzenie kształcenia zawodowego w kluczowych branżach dla regionu tarnowskiego i rynku pracy Małopolski. Realizacja w latach XI.2024 VIII.2028 obejmuje kompleksowe wsparcie dla szkół, uczniów, nauczycieli i pracodawców. Celem jest rozwój oferty edukacyjnej poprzez kursy kwalifikacyjne, współpracę z pracodawcami, praktyki zawodowe, doskonalenie kadry i doposażenie pracowni. Projekt odpowiada na Strategię ZIT Tarnowa oraz diagnozę potrzeb uczniów i nauczycieli, uwzględniając wyniki ankiet oraz konsultacje z dyrektorami i pracodawcami. Kluczowe działania to rozwój kompetencji zawodowych, uzupełnienie kwalifikacji, dostosowanie infrastruktury i metod nauczania do wymagań rynku pracy. Dedykowany dla 3650 uczniów, 120 nauczycieli i 60 rodziców/opiekunów, projekt koncentruje się na kształceniu w zawodach deficytowych oraz dostosowaniu do trendów, takich jak AI, IoT czy VR, by zwiększyć konkurencyjność lokalnej gospodarki.

Zapraszamy do wzięcia udziału w projekcie!

plakat projektu
plakat kursu